— Доброго дня, пані Оксано. Розкажіть, будь ласка, як пройшла сьогоднішня сесія?
Сесія пройшла дуже бурхливо. Було багато суперечностей. Сьогодні у нас було 69 питань порядку денного і три проєкти додаткових.
— В яких питаннях було найбільш складно дійти згоди?
Одеська військова адміністрація звернулася до всіх голів громад Одеської області, щоб відсоток, що розрахований по формулі від нерозподілених податків був перерахований до обласного бюджету. І вже на рівні області ці кошти перерозподілялися між військовими частинами, які потребують сьогодні підтримки. Чомусь міський голова вирішив внести у проєкт рішення не тільки обласного бюджету, а й листи у ДБР у місті Миколаєві, також ми мали б надати розвідувальному управлінню. Я хочу наголосити, що усі депутати підтримали виділення субвенції на область. Але ж викликало бурхливе обговорення виділення із міського бюджету одного мільйона гривень Територіальному управлінню Державного бюро розслідувань, що розташоване у місті Миколаєві. Хотілось би зазначити, що близько тисячі людей Южненської громади служать у 28-мій окремій механізованій бригаді імені Лицарів Зимового Походу. Ми повинні підтримати захисників, що є ще й мешканцями нашої громади. Тому депутат від “Європейської Солідарності” Максим КУШНІР звертався до колег та безпосередньо до міського голови вже більше ніж пів року, щоб виділити кошти на цю бригаду. Але тоді НОВАЦЬКИЙ Володимир Миколайович з сесії у сесію наполягав, щоб керівництво військової частини мало надіслати детальний лист з описом на що планується витрата коштів.
Вже трохи пізніше з’явилося розпорядження голови ОВА про те, що всі субвенції з міського бюджету переходять до обласного, а міська рада вже зі своїм поданням звертається для того, щоб були виділені кошти на ті військові частини, які вказані у поданні. Наприклад на ту ж саму 28 Омбр.
А вже сьогодні прочитавши лист від ДБР я була шокована тим, на які потреби їм потрібні кошти. Хочу зацитувати: ”Для виконання завдань за призначенням в умовах воєнного стану ТУ ДБР у місті Миколаєві вкрай необхідно проведення поточного ремонту адміністративної будівлі за адресою: м. Одеса, вулиця Велика Арнаутська, 20, для створення належних умов праці та облаштування належних умов працівників управління”. Тобто з цього листа можна побачити, що ані про бойові завдання, ані про придбання військового устаткування мова не йде. Тут хочуть відремонтувати будівлю!
Це резонує із гучними заявами міського голови про те, що не буде бюджету на 2024 рік, бо у нас підприємства не працюють, у нас не буде змоги покривати захищені статті видатків. А тут нам просто пропонується витратити 1 мільйон гривень для приведення будівлі до ладу. З нашого боку була пропозиція перенаправити усі кошти, які ми виділяли у цій програмі й всі кошти перерахувати в обласний бюджет. А вже обласний бюджет вже сам буде розпоряджатися коштами й вирішувати кому і скільки.
Ми хотіли взяти усі кошти, що закладені в програмі та в бюджеті й перерахувати на Обласну військову адміністрацію. А вже ОВА, відповідно до поданих заяв, листів буде розподіляти кому вони потрібні.
— Сьогодні на початку засідання ви зачитали звернулися до депутатів. У чому його суть?
Засідання розпочалася з моєї пропозиції підтримати проєкт рішення, який я підготувала. Річ у тому, що я є членкинею виконавчого комітету. І вже неодноразово порушувала питання про те, що у блоці закритих питань є житлові приміщення комунальної власності. Наприклад, коли мова йде про розпорядження землями комунальної власності, то обговорення відбувається на сесії. Але комунальне житло чомусь опинилося в блоці закритих питань. А через те, що це були закриті питання на виконкомі, то ані преси, ані запрошених людей не було.
17 серпня відбулося засідання виконавчого комітету. З подачі міського голови голосування мало відкритий характер. Але відбувалося пакетом за 8 приміщень комунальної власності, тобто без розгляду окремо кожного претендента на комунальне житло. Через це виникла суперечка, бо я звернула увагу, що у нас є у черзі люди, які звертались із заявами з 2016 по 2020 рік на отримання житла. Тут варто зауважити, що мова про квартири у гуртожитках. Але виконавчий комітет видавав житло співробітникам комунальних підприємств, наприклад, Муніципальної варти. Та це не є справедливим, адже вони написали заяви, що датуються 2022-2023 роком. Є випадки, коли людина ще й пів року не пропрацювала, а житло вже отримала. Ці питання я ставила на виконкомі і вирішила поставити на сесію, поясню чому:
уся інформація стосовно цих комунальних житлових приміщень та тих, хто їх отримує має бути у відкритому доступі. Усі ці питання мають публікуватись на сайті, на ньому ж публікується черга, яка є затвердженою, також це інформація про приміщення і про самих людей, які їх отримують. А отже ця процедура була порушена. Тобто відповідно до законодавства, окремим рішенням виконавчий комітет мав усі наступні питання щодо комунального житла розглядати відкрито.
На жаль, виконком не проголосував за те, щоб зробити цю процедуру відкритою.
Тому я вийшла на сесію з пропозицією підтримати проєкт рішення. Мені довелося нагадати депутатам норми чинного законодавства, яке чітко наголошує: інформація про розподіл, продаж майна громади має бути відкритою, крім випадків, коли йдеться про питання опіки та піклування. Це є майном громади, майном людей і вони мають право знати що відбувається із ним і як воно розподіляється. Отже, я запропонувала депутатському корпусу звернутись до міського голови з проханням включити голів усіх комісій, а депутатів — за згодою. Будь-який депутат мав би можливість знати що відбувається на виконкомі безпосередньо. Тоді була б можливість зрозуміти що відбувається з майном.
Я вважаю, що депутати мають вирішувати інтереси громади, а не якісь інтереси окремих осіб. І разом ми могли б розподілити це комунальне житло і таким чином залучити молодих спеціалістів, фахівців з тої чи іншої галузі. Отак можна було б і вирішити проблему дефіциту вчителів та лікарів. Але не сталося як гадалося і тому люди, які працюють у комунальних підприємствах та вже мають власне житло, ще й отримують комунальне житло від громади.
Дуже емоційно виступав депутат СІВАК, який не є жителем нашої громади і ніколи їм не був. Він проживає у місті Одеса та нещодавно з’явився у депутатському корпусі. Першочергово, я зверталася до депутатів, які є мешканцями громади та до яких звертаються люди і вони змушені знати про проблеми громади. Але підтримки я не знайшла. Це не потребує додаткових коментарів, адже люди бачать що саме відбувається в громаді й в депутатському корпусі.
— Засідання тривало понад 4 години, було багато перерв, емоцій. Яку оцінку можете дати прийнятим рішенням в такій атмосфері?
Я думаю, що наші депутати дуже скучили за сесіями, бо тільки у залі на камери вони можуть показати своє прагнення до праці, прагнення до розв’язання питань людей. Але я думаю, кожна людина після перегляду онлайн-трансляції сесії, для себе зрозуміє, що за балачками та папірцями не має елементарного дотримання законодавства. Що з приводу розподілу житла, яке перебуває у комунальній власності, що з приводу надання субвенції ДБР. Рішенням сесії кошти усе ж таки були виділені, а бюджет змінено. Проте я продовжую наголошувати перед тим, як прийняти будь-яке рішення, ми маємо узгодити його з чинним законодавством. Не може рішення виконкому, або рішення сесії або рішення міського голови чи секретаря вище ніж Закони України. А сьогоднішнім рішенням, я сподіваюсь, дадуть оцінку мешканці громади.
Бесіду вів: Богдан ГАЛАЙДА