Стивідори найбільшого морського порту України «Південний» 19 травня звернулися до Президента України Володимира Зеленського із проханням втрутитися у врегулювання роботи зервоної угоди. Текст документу оприлюднили на сторінці у Facebook компанії “ТІС”.

У колективному зверненні підприємств акваторії Малого Аджалицького лиману зазначено, що через систематичний саботаж росією “Чорноморської зернової ініціативи” починаючи з 29 квітня поточного року жодного судна в морський порт «Південний» не було включено до інспекції Спільним координаційним центром в Стамбулі. Блокування угоди агресором призвів до того, що понад 1,5 млн тон зернових та соняшникової олії для відправки у країни Африки та Азії вже два місяці зберігаються на потужностях операторів «Південного» і не можуть бути експортовані. В черзі до порту «Південний» очікує 26 суден, а витрати на вимушений простій флоту вже перевищують $50 млн.

КОЛЕКТИВНЕ ЗВЕРНЕННЯ

Вельмишановний Пане Президенте, Ми, підприємства, які с портовими операторами найбільшого українського морського порту «Південний», від імені трудових колективів, де працюють більше, ніж 10 000 співробітників, щиро дякуємо Вам за великі зусилля щодо організації «Чорноморської зернової ініціативи» та її подальшого продовження, яка надає змогу великій галузі працювати, підтримуючи економіку країни в складні часи та позитивно впливати на обороноспроможність нашої України в протистоянні з агресором. Діяльність наших підприємств в акваторії морського порту «Південний» дає змогу формувати більше за 80% всіх надходжень до місцевих бюджетів ОТГ міста Южний та смт. Визирка, де сукупно проживає 45 000 людей.

Пане Президенте, ми змушені просити Вас звернути увагу на прикрий факт систематичного саботажу ініціативи щодо безпечного транспортування зерна та продуктів харчування з українських портів (Чорноморської зернової ініціативи).

Починаючи з 29 квітня 2023 року, жодного судна в морський порт «Південний» не було включено до інспекції Спільним координаційним центром (СКЦ) в Стамбулі та відповідними інспекційними групами. Сторона агресора щоденно, без пояснення причин, відмовляє в інспектуванні суден, що прямують у морський порт «Південний». На фоні загального штучного сповільнення роботи «Чорноморської зернової ініціативи», яке впливає також i на два інших порти-учасники «Чорноморської зернової ініціативи», такі дії критично впливають на обсяги експорту української продукції (зернових, соняшникової олії та шротів) та не дозволяють Україні виконувати наші зобов’язання перед ООН та Туреччиною щодо спільного забезпечення продовольчої безпеки у с віті.

Наразі з трьох українських портів, які зазначені в «Чорноморській зерновій ініціативі», де-факто працюють лише два. Тим часом найбільші за пропускною здатністю вантажні потужності зосереджено саме в морському порту «Південний», що означає фактичне блокування 50% обсягів експорту української продукції. Понад 1,5 млн тон зернових та соняшникової олії, що вже два місяці зберігаються на потужностях операторів порту «Південний» для відправки у країни Африки та Азії, не можуть бути експортовані в зв’язку з вищенаведеним саботажем. При цьому, в черзі до порту «Південний» очікує 26 суден, витрати на вимушений простій флоту вже перевищують $50 млн.

Таким чином, описаний саботаж автоматично впливає на майбутні контракти із трейдерами — наразі вони не укладаються та не будуть укладатися до моменту прозорого розуміння ефективності роботи «Чорноморської зернової ініціативи». Отже, Україна фактично не виконує половину зобов‘язань, які взяла на себе перед ООН та Туреччиною щодо поставок продовольства на світові ринки. Тим часом, росія експортує свої зернові вільно та без жодних інспекцій, фактично викреслюючи Україну з економічної карти постачальників продовольства (зерна, соняшникової олії та шротів) на світові ринки.

Світ у черговий раз поставлено на межу голоду через злочинні дії російської федерації.

У зв’язку з наведеним вище, просимо Вашого негайного втручання в дану ситуацію. Вважаємо, що даний факт може бути неочевидним нашим міжнародним партнерам, а саме Організації Об’єднаних Націй та Туреччині, які також взяли на себе зобов’язання перед 400 млн людей, залежних від українського продовольства, тож просимо Вас звернути ïx увагу на описаний прикрий факт.

Ми готові долучитися до будь-якого формату перемовин та надати усю необхідну інформацію.

П͟і͟д͟п͟и͟с͟а͟н͟т͟и͟: ТОВ «ТІС», ТОВ «ТІС-Зерно», ТОВ «ТІС-Міндобрива», ТОВ «М.В. Карго», ТОВ «ДП Ворлд ТІС-Південний», ТОВ «ТІС-Руда», ТОВ «ТІС-Вугілля», ТОВ «ТІС-24 причал», АТ «Одеський припортовий завод», ТОВ «Термінал Боріваж», ТОВ «Дельта Вілмар Україна», ТОВ «Стивідорінг і К», ТОВ «Олсідз Блек Сі», ТОВ «Оіл Експорт Термінал».


Напередодні в інтерв’ю Інтерфакс-Україна заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Юрій Васьков повідомив, що рф погодилася відновити інспекції вхідного флоту у порти Одеса та Чорноморськ, але відмовилась інспектувати судна, які прямують у порт Південний.

Останнє судно-учасник зернової ініціативи вирушило з порту Чорноморськ до Туреччини 17 травня.