В Україні 11 липня набуває чинності Закон №1978 “Про внесення змін до деяких законів України про охорону здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну”, який парламентарії ухвалили ще наприкінці 2021 року. Про це повідомляє Держпродспоживслужба. 

Що зміниться:
— заборонять рекламу та стимулювання продажів тютюнових виробів, електронних сигарет і рідин до них;
— встановлять штраф за реалізацію особам, які не досягли 18 років, у розмірі 1 020 грн, а в разі повторного протягом року порушення — 10 200 грн;
— заборонять продаж ароматизованих сигарет і тютюну для самокруток;
— введуть відповідальність за куріння з використанням пристроїв для нагрівання в усіх громадських місцях і приміщеннях за аналогією з курінням звичайних сигарет.

До заборонених цигарок, тютюну та іншого відносяться: 

— будь-які цигарки із капсулою та/або ароматизованим тютюном зі смаками фруктів, квітів, прянощів тощо;
— ароматизовані “стіки” для електронних пристроїв IQOS, GLO та схожих пристроїв;
— тютюн для самокруток із запахом та/або смаком фруктів, квітів, прянощів тощо;
— ароматизовані одноразові електронні цигарки та картриджі для е-сигарет обʼємом понад 2 мл;
— обʼєм заправних контейнерів понад 10 мл;
— якщо в диму однієї сигарети міститься нікотину більш ніж 1 мг, смоли – 10 мг, монооксиду вуглецю – 10 мг;
— якщо на упаковці тютюнових виробів є елементи, які рекламують чи мотивують їх вживати. Також на пачках не повинно бути цифр із вмістом нікотину, смоли, монооксиду вуглецю;
— тютюнові вироби з вітамінами, кофеїном, таурином або добавками, що змінюють колір диму, що полегшують затягування диму або засвоєння нікотину.

“Міжнародні дослідження вказують, що 80% дітей у віці 12-17 років, які мали досвід вживання тютюну, дебютували саме з ароматизованих тютюнових виробів. Після появи тютюнових виробів для нагрівання на ринку України наприкінці 2016 року, вперше за 10 років відновилася динаміка зростання вживання тютюнових виробів. Якщо у 2019 році лише 1% респондентів повідомляли про вживання тютюнових виробів для нагрівання, то у 2022 році цей показник становить 7%. Серед жінок збільшилася частка тих, хто вживає тютюнові вироби для електричного нагрівання з 0.6% у 2019 р. до 5.5% у 2022 р. Тютюнові вироби для нагрівання з смако-ароматичними добавками набувають найбільшого поширення саме серед молоді 18-29 років: згідно з дослідженнями у 2022 році 22% молоді будь-коли пробували такі вироби, а 9% вживали протягом останніх 30 днів”, – зазначено у пояснювальній записці до Законопроєкту. 

Ухвалення такого “антитютюнового” закону є частиною Угоди про асоціацію України та ЄС.