![](https://focus-gromada.com.ua/wp-content/uploads/2023/08/img_7595-1024x768.jpg)
Мікрорайон індивідуальної забудови — це так званий приватний сектор в Южному. Тут проживає близько тисячі людей. Житло у цій частині міста виглядає вдалим варіантом: з однієї сторони мешканці можуть насолоджуватися плюсами власного будинку та садової ділянки, з іншої – МІЗ розташований досить близько до міста. Але питання як виїхати у справах чи повернутися додому вже давно стало болем мешканців, які не мають власних автівок.
До повномасштабного вторгнення сюди їздив громадський автобус №1, перевезеннями займалося КП “Южтранс”. З початком війни “Одиничка” спочатку взяла паузу, а у липні цього року рейс офіційно скасували. Та потреби жителів у транспорті нікуди не зникли.
Таксі до приватного сектору з міста обходиться в 70-80 гривень. Їздити щодня у дві сторони за таку суму можливість мають одиниці.
Орган самоорганізації населення
Мешканцям довелося розв’язувати проблему самостійно. З березня їх возить автобус-попутник. Так жартома називають водія, який вийшов на маршрут на прохання голови Органу самоорганізації населення “Вікторія” Олександра ЧАБАНОВА. Він розповів Фокусу, що мешканці МІЗу неодноразово звертались по допомогу до міської влади, але питання так і не зрушило з місця.
Транспорт надав один з мешканців МІЗу, який і став водієм. Цей вчинок пасажири називають “благодійністю”, адже перші декілька місяців, з кінця березня до кінця травня, автобус був безплатний, а витрати на паливо та обслуговування автівки покривав голова ОСН. Та невдовзі, як розповідає Олександр ЧАБАНОВ, такі витрати стали “не по кишені”, тож за проїзд стали брати гроші — 5 гривень.
![](https://focus-gromada.com.ua/wp-content/uploads/2023/08/img_7580-1024x768.jpg)
![](https://focus-gromada.com.ua/wp-content/uploads/2023/08/img_7584-1024x768.jpg)
![](https://focus-gromada.com.ua/wp-content/uploads/2023/08/img_7637-1024x768.jpg)
Наразі перевізник змінився. Один з водіїв автобуса, Анатолій Аркадійович, розповів, що на день витрачає близько чотирьох літрів пального, витрати на нього становлять 200 гривень. Додатково він відкладає гроші на амортизацію, сам заробляє близько двохсот гривень на день, працюючи два тижні на місяць.
![](https://focus-gromada.com.ua/wp-content/uploads/2023/08/img_7635-1024x768.jpg)
“Я працюю на цій маршрутці вже кілька місяців. Олександр ЧАБАНОВ це все організував і запропонував взяти участь у такій “благодійній акції”, бо треба входити у положення наших жителів, особливо пенсіонерів. Це некомерційна діяльність, але я вирішив допомагати, бо зараз такі часи… До того ж ця маршрутка зручна, бо на таксі не завжди є кошти, мої онуки також на ній у гості до нас приїздять”,- розповів Анатолій Аркадійович.
Через ріст цін на паливо вартість проїзду поступово підвищилась до 15 гривень. Олександр ЧАБАНОВ зазначив, що звертався до меценатів, які допомагали із коштами на дизпаливо, але їх також надовго не вистачає.
![](https://focus-gromada.com.ua/wp-content/uploads/2023/08/img_7605-1024x768.jpg)
Голова ОСН “Вікторія” звертався до міської ради із проханням поновити старий маршрут із девʼятимісячною дотацією з місцевого бюджету, який був би зручний усім мешканцям міста. Нагадаємо, що до початку великого вторгнення рейсовий автобус девʼять місяців на рік був безплатний для пасажирів, а його витрати покривались із бюджету. Виключенням були лише літні місяці, коли поїздка у транспорті коштувала 8 гривень.
Міський транспорт від КП “Южтранс” виходив на рейс сім разів на день. Автобус на МІЗі здійснює три поїздки в обидві сторони.
![](https://focus-gromada.com.ua/wp-content/uploads/2023/08/znimok-ekrana-2023-08-24-o-08.56.37-1024x708.png)
“Я хочу наголосити на тому, що на МІЗі проживає багато пенсіонерів, а також людей, які працюють у соціальній сфері: вчителі, вихователі, лікарі. Для них витрачати по 30-45 гривень на день протягом року виходить невигідно для їхнього бюджету. Якщо автобус їздитиме як раніше: девʼять місяців безплатно, а три місяці платно, то люди, справді, будуть по іншому це сприймати”, – зазначив голова ОСН “Вікторія” Олександр ЧАБАНОВ.
Нагадаємо, раніше комунальне підприємство “Южтрансі” повідомляло про те, що вихід на рейс (за відсутності дотації з бюджету) не рентабельний, а ще до повномасштабної російської агресії підприємство щоліта зазнавати збитків в 40 тисяч гривень через недостатній пасажиропотік.
Та самі мешканці розповідають, що транспорт користується популярністю, а особливо зранку, адже їздять на роботу або на ринок чи у магазин. Також додають, що мають велику потребу повернутись до старої системи: коли з власної кишені доводилося оплачувати проїзд три місяці, а не увесь рік. До того ж за пенсійним посвідченням навіть влітку автобус був безплатним.
“Я їжджу майже щодня туди й назад і тут завжди багато людей. Зараз ціна 15 гривень, для мене це забагато, але діватись нікуди. Не розумію, чому так багато, до того ж від міста автобус не дають, це все за ініціативи нашого голови. До Визирки автобус ходить, до Кошар 20 гривень, а тут скільки проїхати? Два кроки?”, – каже мешканка МІЗу, пані Любов.
![](https://focus-gromada.com.ua/wp-content/uploads/2023/08/img_7600-1024x768.jpg)
![](https://focus-gromada.com.ua/wp-content/uploads/2023/08/img_7603-1024x768.jpg)
“Я працюю на ринку, їжджу щодня, окрім понеділка, бо в нас вихідний. Дуже багато людей, хто працює на ринку їздять цим автобусом, це зручно. Я працюю, тому ціна влаштовує, якщо буде вища, то також продовжу користуватись, бо розумію, що паливо постійно дорожчає, що тут поробиш. А коли не було автобусу доводилось пішки йти на роботу. І тиск підіймався, і дуже жарко… Неможливо без транспорту, а таксі дорого – 70 гривень. Щодня витрачати 140 гривень на дорогу — це занадто”, – розповіла мешканка МІЗу, пані Людмила.
Реакція влади
В управлінні економіки, яке займається в громаді питаннями перевезень, Фокусу повідомили, що наразі не мають відповідей чи повернеться автобус у МІЗ та в цілому місто. Раніше Наталя ГНЄУШЕВА повідомляла, що в Южному хочуть запустити соціальний автобус, проїзд в якому, за фінансової спроможності, компенсуватиметься з бюджету. Його маршрут буде дещо відрізнятися від попереднього: автобус буде заїжджати у Сичавку. Наразі прораховується собівартість маршруту.
Проте жодних гарантій, що транспорт почне роботу немає. Тож МІЗ може й надалі залишитися мікрорайоном поза полем зору посадовців.