
Через відключення електроенергії в акціонерному товаристві «Одеський припортовий завод», що сталося 18 лютого, у Південному на кілька годин було припинено водопостачання. Це було пов’язано з тимчасовою неможливістю відділенням біохімічного очищення (БХО) цеху водообробки АТ «ОПЗ» приймати стоки від міста. Питання було вирішено протягом кількох годин.
Міський голова Південного Володимир НОВАЦЬКИЙ відреагував на ситуацію пропозицією передати очисні споруди АТ «ОПЗ» на баланс міста – ідея, що виникає у очільника Південного не вперше. Чим підкріплена ця ідея? Чи може Південне утримувати на своєму балансі комплекс приймання стоків та біохімічного очищення води?
Про це ми поспілкувалися з виконуючим обов’язки Голови Правління-директора АТ «ОПЗ» Юрієм КОВАЛЬСЬКИМ.

— Пане Юрію, як ви вважаєте, чи є можливим втілення ідеї передачі БХО місту?
— По-перше, варто зазначити важливість цього об’єкта для регіону: біохімічне очищення води та приймання стоків здійснюється для більш ніж 30 замовників, серед яких МТП “ПІВДЕННИЙ”, ТОВ “ТІС”, ТОВ “БОРІВАЖ”, АМПУ та КП “ЮЖВОДОКАНАЛ”. Усі вони для нас однаково важливі.
Очисні споруди АТ «ОПЗ» передбачені технологічною схемою виробництва мінеральних добрив, завжди були та є невід’ємною частиною заводу. Вони є найважливішою ланкою технологічного процесу виробництва підприємства, від безперебійної роботи якої залежить весь виробничий цикл, про що пан НОВАЦЬКИЙ прекрасно знає.
— Так, звісно. Але мова йде про екологічну безпеку регіону, про життя цілого міста, для якого «ОПЗ» є містоутворюючим підприємством.
— Керівництво заводу ніколи не відмовлялося від виконання своїх обов’язків. Але зверніть увагу на той факт, що керівництво міста згадує, наскільки важливою ланкою життєзабезпечення є очисні споруди лише під час виникнення критичних ситуацій. А в той час, коли місяцями затягували вирішення питання на підняття тарифів, які сплачує місто заводу за виконання робіт з очищення стоків, того ж мера НОВАЦЬКОГО мало цікавили наслідки.
— Та все ж БХО має забезпечуватись та обслуговуватись заводом, чи не так?
— Так, і ми сумлінно виконуємо цю роботу на належному рівні. А як пан міський голова пояснює своїм мешканцям, що за 19 років на посаді очільника міста не зробив дієвих кроків для створення незалежної системи очищення стоків, яка б дозволила місту функціонувати автономно, – це питання не до мене.
Я розумію: міська влада Південного не приділяла цьому питанню достатньо уваги, сподіваючись отримувати цю послугу від заводу за копійчаним тарифом, не вкладаючись у інвестиції, матеріальну базу та оновлення обладнання. Але не можу зрозуміти, на яких підставах міський голова Південного призначив керівництво АТ «ОПЗ» відповідальним за проблеми міста, яким сам керує вже дев’ятнадцятий рік поспіль.

— Можете більш детально розповісти про цінову політику щодо очищення стоків, на яких умовах зараз надається місту ця послуга?
— Скажімо так, що Південне отримувало більше десяти років очищення стоків по 3,4 гривні за кубічний метр. У той же час у платіжних відомостях для споживачів ця послуга була оцінена у 14,44 грн.
Наразі у нас діє договір, згідно з яким місто сплачує 12 грн – це послуги з приймання та очищення господарсько-побутових стічних вод для КП «Водопостачання та каналізація» міста Південне.
Ми завжди у ціноутворенні керувалися тим, що в місті мешкають працівники нашого підприємства, і намагалися знизити тарифне навантаження для всіх мешканців Південного. Одним із головних факторів, що вплинув на встановлення мінімального тарифу у 12 грн для містян, стало чітке розуміння керівництвом заводу тяжкої ситуації, в якій опинилися люди під час бойових дій на території нашої держави, розв’язаних країною-агресором. Ми значно зменшили оплату мешканцям Південного за свої послуги.
Зауважимо, що собівартість цієї послуги складає більш ніж 50 грн за м³. Для порівняння, комерційна ціна на цю послугу для інших замовників наразі сягає 85 грн за м³.
І ще цікаві факти про тарифи. Лише витрати електроенергії на очищення стоків становлять 2,5–3 кВт на кубічний метр. Таким чином, відрахування КП «Водопостачання та каналізація» міста Південне не покривають навіть цю статтю видатків. При прийнятті «обумовлених» тарифів ніхто з членів виконкому не обтяжував себе завданням проаналізувати їхню структуру. Наразі цей тариф для мешканців міста складається на 80% із зарплат та адмінпослуг персоналу КП «Водопостачання та каналізація».
Ось куди йдуть гроші мешканців Південного, за яких так переконливо на камеру турбується Володимир НОВАЦЬКИЙ.
Керівництво заводу завжди з розумінням ставилося до важливих питань, йшло назустріч місту, знаходячи рішення, які були б прийнятними для обох сторін та необтяжливими для мешканців Південного. А разом із тим, керівництво КП «Водопостачання та каналізація» виставляє свій тариф для населення, керуючись власними інтересами.
— А хіба він відрізняється від ціни послуги, яка надається вашим підприємством?
— Якщо ми відкриємо розділ «Тарифи» на сайті КП «Южводоканал», то побачимо, що для мешканців ціна на централізоване водовідведення – 28,58 грн за 1 куб. м. Чи не завелика це сума для містян? Тобто місто перепродає результати нашої роботи своїм мешканцям більш ніж удвічі дорожче порівняно з тим, що сплачує за послугу заводу. При цьому процес очищення вимагає від нас постійних вкладень і додаткових витрат через хімічний стан води.
— Роз’ясніть будь ласка детальніше, що ви маєте на увазі?
— Деякі показники шкідливих речовин у стоках, що надходять на БХО з міста Південне, перевищують визначені норми. Це зумовлює значне підвищення витрат на очищення стоків через необхідність додавання реагентів. Завод несе додаткові витрати, і це відбувається на постійній основі. Ми розуміємо, що зупинити цю роботу в очікуванні передплат ми не можемо. Відтак керівництво АТ «ОПЗ» змушене використовувати власні кошти, забираючи ресурс в інших важливих виробничих процесів.
— Як ви вважаєте, що є причиною сильного забруднення хімічними речовинами стічних вод, що поступають з Південного?
— Тут варто говорити про сукупність причин, пов’язаних із господарською діяльністю деяких підприємств міста. У першу чергу це автомийки Південного, підключені до системи стоків і відповідальні за значне додавання забруднювальних речовин. Також це інші промислові об’єкти, розташовані на території міста, діяльність яких не контролюється належним чином органами нагляду. А це вже сфера прямої відповідальності міського голови Південного.
До речі, можна навести ще один приклад. У своєму інтерв’ю міський голова висловлює стурбованість тим, що через інцидент довелося на цілу годину вимкнути воду. Але було б непогано згадати й про нереалізоване технічне рішення, яке міська влада протягом десяти років (!) так і не втілила. Воно дало б змогу безперешкодно подавати стоки міста на БХО протягом п’яти діб, що унеможливило б подібні нештатні ситуації.
Йдеться про прокладку 12 метрів труби, яка мала з’єднати міський колектор Південного з відстійником на очисних спорудах. Цей захід, як і низка інших, був передбачений у договорі з КП «Водопостачання та каналізація» міста Південне на 2024 рік, але так і лишився невиконаним. І знову-таки, це сфера прямої відповідальності міського голови Південного.

— Якщо це можна вирішити лише невеликою добудовою комунікацій, чому досі не зроблено, на вашу думку?
— Важко відповідати за виконання посадових обов’язків інших осіб. Можу коментувати лише роботи, до яких були залучені фахівці АТ «ОПЗ». Свого часу було проведено технічний аудит КП «Водопостачання та каналізація» міста Південне, у ході якого з’ясувалося, що у водоканалі навіть не було схем мереж. За результатами аудиту було складено план робіт на 10 років. Чи перейшли в місті до виконання цього плану – нам невідомо.
Міркування міського голови на тему «заберемо очисні» вже неодноразово звучали в засобах масової інформації, але важливо розуміти не лише, як ставити питання, а й що робити. Складний технологічний комплекс із реалізованою схемою глибокого очищення стоків вимагає обслуговування спеціалістів дуже високого рівня. Аналогів створеного на АТ «ОПЗ» комплексу БХО в Україні немає. І, крім залучення унікальних фахівців, є ще матеріальна база та фінансові питання. До того ж значні енерговитрати: живлення очисних споруд становить близько 1 МВт/год.
Не варто забувати, що до системи водоочищення АТ «ОПЗ» входить також глибоководний випуск. Реконструкцію цього об’єкта відкладено через війну. А це 3,5 кілометра підводного укладання трубопроводу. Враховуючи, що наразі міські управлінці навіть 12 метрів на низьких опорах за 10 років не подужали, я маю глибокі сумніви, що влада Південного здатна забезпечити роботу такого складного об’єкта, як відділення БХО ЦВО АТ «ОПЗ».
І зважаючи на все, що ми вже з’ясували в цій темі, тепер я хочу поставити власне питання.
— Так, яке саме?
— Питання таке: чи планує міський голова Південного Володимир НОВАЦЬКИЙ у своєму анонсованому в інтерв’ю зверненні до Кабінету Міністрів України та Фонду держмайна України щодо передачі очисних споруд АТ «ОПЗ» на баланс міста згадати також усі ті заходи, якими він нехтував протягом 19 років своєї каденції у вирішенні питань очистки стоків для міста?
Чи планує пан міський голова взяти на себе відповідальність за власну бездіяльність? Чи знову, під гаслом «турботи про населення», намагається заволодіти черговим активом АТ «ОПЗ», щоб встановлювати власні тарифи та диктувати нові умови стратегічним підприємствам регіону й містянам?
